I'm on my way to brighter days

Alla inlägg den 22 december 2012

Av Eveliina med två i - 22 december 2012 18:18

Nu sitter man och myser med min Crinis hemma hos henne och har precis ätit en jättegod middag. ^^ 

Hade sovmorgon imorse vilket var härligt. :)  Började sen att packa och göra i ordning mig efter frukost och sen vid lunch for jag iväg till tåget. Tågresan gick bra och allt flöt på.

Mötte sen min saknade Crinis på stationen och och det var alldeles för längesen vi såg!! Blev en stor kram! ^^

Vi drog vidare på stan och tittade en del. Hittade ett par gråa tjocka strumpbyxor på Gina. Aja baja, jag som skulle spara pengar! Har inte gått alls bra den här månaden och pengarna har bara runnit iväg... Usch! x)

Sen åkte vi hem till min gos och nu sitter vi och myser. Fick superfina julklappar av henne, blev såå glad! :D 

Ikväll ska vi kläs hennes gran och se på film och mysa vidare. ^^ Blir bra!!! Ha det mysigt allihopa, och jag ska få ordning på headern när jag har tid!



Väntar på tåget.

   


Min Crinis!  

                   


Mina julklappar! :D

   


Tack världens finaste Crina!   

  


/E med två i

Av Eveliina med två i - 22 december 2012 10:00

Läste en riktigt bra grej på Recovery Support Group på facebook! Kände verkligen att jag kunde realatera och känna igen mig i texten och den beskriver allting väldigt bra! Läs den för den beskriver allt såå bra!!!


Det handlar egentligen inte om maten. Maten är bara det vi tar ut våra känslor på. Du vill gå ner i vikt för att BLI xxx eller KÄNNA xxx. Och alla vet ju att man går upp eller ner i vikt av mat. Så därför reglerar man just själva maten - svälter, tränar, spyr osv. Men maten är bara mellanledet, mellan känslorna och dig själv. För du vill gå ner i vikt för att uppnå något, för att bli vackrare och smalare osv. För att känna dig bättre, duktigare och starkare som människa. För att bli tillräcklig osv. 


Men det handlar ju egentligen om dig som person. Om din självkänsla och din personlighet, det du inte är nöjd med. Du försöker förändra dig själv genom en siffra, genom kontroll, genom vågen. Men det förändrar aldrig den du är som person.


Och många går ner i vikt, får en ätstörning och mår sämre. Sedan så börjar de kämpa mot friskhet och går upp i vikt och mår ännu sämre igen. För då är man ju tillbaks på ruta ett igen, där man började. ”Fet” och fylld med självförakt. 


Och alla sa säkert att det skulle bli så bra om du började äta normalt. Men det blir inte bättre, så länge du inte jobbar med ditt psyke och dig själv. För har du inte jobbat med ditt psyke, så kommer du må lika dåligt som du gjorde innan du gick ner. Misslyckad, fet och dålig. För du är fortfarande du. Och det är DIG du inte är nöjd med. 


Man mår inte bättre endast av att äta och gå upp i vikt, det handlar om så mycket mer. Och man måste jobba med sig själv också, att hitta självförtroende, trygghet och se sitt eget värde. För mår man inte bra med sig själv, så kommer man alltid behöva använda sig av vikten och maten som ”må bra” preparat. För att upprätthålla sin stolthet. Man blir inte frisk bara genom mat och ökad vikt, nej du måste jobba med dig som människa.


Det handlar om grundantagande, automatisk tankar och sekundära antaganden. Alla människor har grundantaganden i botten av sig själva. Sanningar om dig själv på ett omedvetet plan. Dessa antaganden leder till automatiska tankar. Du vet alla dessa tankar som du tänker innan du hinner knäppa med fingrarna.


Låt säga att jag har ”Jag är otillräcklig” som ett grundantagande. Då kommer det återspeglas i allt jag gör. Jag kommer automatiskt att tänka att jag misslyckades med provet, just för att jag är dålig, hemsk, dum, en simpel människa osv. För att grundantagandet ”Otillräcklig” ligger i botten.


Hjärnan försöker sedan rädda situationen genom sekundära antaganden. Man utvecklar strategier, för att bekämpa sina negativa grundantaganden. Man försöker göra det bättre genom etik och regler. Det är här OM kommer in i bilden.


”Jag är tjock, men OM jag bara springer, så blir jag ju genast lite smalare”. ”Jag är misslyckad, men OM jag bara har lite mer kontroll, så blir jag bättre”. Så man springer, spyr och svälter. Och då ”försvinner” ju också grundantagandet av att vara otillräcklig. Man försöker med andra ord kompensera det dåliga grundantagandet. Det som ligger i botten. Och vips så har man utvecklat ett beteende, utifrån sitt grundantagande.


Min psykolog menar att för att lösa ett beteende, så måste man ta reda på sina grundantaganden. För hade jag inte haft otillräcklig i botten, då hade jag inte tänkt att jag borde bli smal och då hade jag inte heller behövt hålla vikten eller spy. Det går som i led.


Hade man exempelvis haft "Jag är bäst" som ett grundantagande. Då hade de automatiska tankarna kanske blivit "Jag fixar detta för jag är så jävla bra". "Jag behöver inte göra detta perfekt, det räcker ändå". "Jag kommer ta dessa människor med storm". 


Ja det blir helt andra automatiska tankar. Som leder till helt andra sekundära antaganden och i sin tur till andra beteenden. Då hade jag kanske bara spelat in tre tagningar och varit glad och nöjd, istället för att spela in en miljon, i strävan efter perfektion. 


Min psykolog säger att det inte är lätt att veta vad man har för grundantaganden, för de ligger på ett omedvetet plan. Alla dessa grundantaganden är "sanningar" som vi format helt omedvetet, sanningar som ligger på djupet, påverkan av människor, uppväxt, media, miljö och livet osv. Enligt henne så går det aldrig att vara 100 % säker på vilka grundantagandena är, utan man kan bara anta att såhär skulle det nog kunna vara. Och det är fler grundantaganden än ett. Oftast så känner man bara till de automatiska tankarna. Men genom att kolla på de automatiska tankarna, så kan man få en bild av vilka grundantagande det skulle kunna vara. 


Många förväxlar automatiska tankar med grundantaganden. Automatiska tankar är det vi tänker utan att tänka. Jag duger inte. Jag är värdelös. Jag suger. Det som går på rutin, pang bom tanke. Men detta är INTE grundantaganden. Det är automatiska tankar, som härstammar ifrån ett grundantagande. 


Nu är ju inget så enkelt som det låter. Men detta är viktig kunskap tänker jag. Så frågan är vad som ligger i botten? Vad är det för grundantagande som ger upphov till dina automatiska tankar? Det är där man börjar. För som sagt, om man förändrar ett grundantagande, så förändras också de automatiska tankarna, de sekundära antagandena och också beteendena.

 


Av: Soma Ströberg


Tack så jättemycket att jag fick lägga upp den här! Du är grym tjejen! :)


/E med två i

Presentation


Hej! Jag är en tjej som skriver om mitt liv, vad som sker i det, tankar och funderingar, osv, men främst om min kamp mot anorexin. Hoppas du hittar nånting i min blogg som intresserar dig och stannar! Puss!

Gratis-trafik.se

Mejla mig!

eveliina.uimonen@hotmail.se

Instagram

Eveloinen

Weheartit

Fråga mig

38 besvarade frågor

Besöksräknare

Stöttningsgrupper på facebook för äs!

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Bloggar

Länkar

Besöksstatistik

Övrigt


Skapa flashcards