I'm on my way to brighter days

Alla inlägg den 13 november 2012

Av Eveliina med två i - 13 november 2012 17:59

Har haft det såååå trååååkigt idag... -.-' Har typ inte hänt ett smack. Både måndagen och idag har känts så otroligt utdragna och långa. Större delen av idag har jag bara suttit och hållt på med mobilen i brist på annat. Nolifer ftw!!! Blev en jättegod lunch i alla fall - Örtbiffar med klyftpotatis och någon vit god sås. Var jättegott och en av mina favoriträtter här!

Efter lunch hade vi matprat. Blev några väldiga diskutioner och så, men det var nog ganska givande. Hade en del att ta upp faktiskt.

Efter fikat var jag och två till ute och gick och sen har det inte hänt så mycket mer för min del. Det blev ugnspannkaka till middag. Kändes lite läskigt innan men det gick hur bra som helst. Första gången jag fick pannkaka här. Såå längesen jag åt just ugnspannkaka! Det var helt okej! Till det hade jag morötter, sylt och en knäckemacka med ost.

Ikväll vet jag inte vad som händer men blir nog chilla frmaför TV:n. ;) Försökte ringa skolan idag men INGEN SVARAR JU!!!! Haft lite damp på det. Hatar att ringa och är så rädd att få ett nej, men det måste ju göras, då har jag ju i alla fall försökt. Så imorrn gör jag ett nytt försök! Wish me luck!

FAST har en sak att berätta - HAR TAGIT BORT ALLA MINA MEDICINER NU!! Tog bort de sista idag, så nu är jag helt medicinfri! Känns skönt. :) Kände att jag inte behövde dom där små ataraxen längre, för jag tyckte inte de gav så stor effekt ändå, så då kan jag lika gärna vara utan. Har liksom inte sån ångest längre som jag hade när jag fick dom. Men det ska nog gå bra! ;)


Fått lite frågor jag tänkt besvara i ett inlägg:


Fråga:
 hur länge till ska du vara på Capio? :)

 

Svar: Jag vet faktiskt inte exakt hur länge jag ska vara här, har inte fått någon speciell tid, utan jag har fattat det så att det får ta den tid det tar. Men ska börja med växelvård snart, vilket menas med att man skrivs ut en vecka, kommer tillbaka hit en vecka eller nåt, osv. Så ska nog inte vara här så länge till och det blir nog mindre och mindre nu och får vara mer och mer hemma istället, där jag ska vara egentligen!

 

Fråga: Kan du inte beskriva de olika klinikerna och stegen lite mer? Skulle vara intressant.

 

Svar: Jo, jag ska försöka så gott det går! ;) Har nog fått frågan tidigare men kan skriva igen för er som inte vet och undrar.

 

Det första steget man kommer till är klinik 1, alltså k1. Där kommer man igång med ätandet, har mest stöd av personal där och får komma in i bahandlingen. Här har man inte så mycket frihet och till en början, och det brukar vara de tre första veckorna som är mest striktas, då man har sittid efter frukost, lunch, middag och kvällsmat och får inte ha några promenader eller så. De veckorna lägger också peronalen upp ens mat och en del kan behöva halva portioner i början. Efter lunch och middag har man även vila och innan lunch har man mindfullness. Personal finns dygnet runt.

När man blivit mer stabil och kommit en liten bit på väg så kan man om man vill flytta till klinik 2, alltså k2. Det är ett frivilligt steg och man behöver inte komma dit, utan man kan flytta direkt ut till t.ex Villan om man vill det. Jag tyckte att k2 var ett bra och lagom steg för mig. Då har man lite mer frihet och eget ansvar än på k1, då det inte är någon personal på natten. Man äter lunch och middag på k1 och har gemensam vila med dom efter middagen och mindfullness på vissa dagar. Men  man får göra sina mellanmål och så själva och har helt enkelt lite mer frihet.


Sen kommer nästa steg vilket är Villan. Då har man kommit en ganska bra bit, för i Villan är det mycket eget ansvar och frihet. Här är det bara en personal fram till middagen och ingen på helgerna. Man får laga maten själv på vardagarna med uppsikt av personal. Man sköter sig mycket själv, men om det skulle krisa och man inte har någon personal där just då, så ska man få gå in på k1 och be om hjälp.


Det sista steget brukar vara Lägenheterna. Då har man kommit väldigt långt och det är lite som att bo själv. Man har en personal, men inte alls på samma sätt som i de andra stegen. Har inte varit där än, men tror jag ska dit nästa vecka, så det är lite svårt att säga hur det är och fungerar. Men man lagar sin egen mat, planerar typ allt själv, som inköp och matscheman tror jag. Fast man kan bo med andra också, deklart. Men här är det typ bara eget ansvar och så.


Det kan variera hur man går till dom olika stegen från person till person!


Hoppas det här var en bra förklaring! :)


Jag idag:

     



/E med två i 

Presentation


Hej! Jag är en tjej som skriver om mitt liv, vad som sker i det, tankar och funderingar, osv, men främst om min kamp mot anorexin. Hoppas du hittar nånting i min blogg som intresserar dig och stannar! Puss!

Gratis-trafik.se

Mejla mig!

eveliina.uimonen@hotmail.se

Instagram

Eveloinen

Weheartit

Fråga mig

38 besvarade frågor

Besöksräknare

Stöttningsgrupper på facebook för äs!

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Bloggar

Länkar

Besöksstatistik

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards