I'm on my way to brighter days

Direktlänk till inlägg 15 mars 2013

Fråga: Min första inläggning

Av Eveliina med två i - 15 mars 2013 12:00

Fråga: kan du berätta lite om första gången du var inlagd? hur länge du var där och sånt?


Svar: Jo det kan jag göra. Tror jag faktiskt aldrig gjort det tidigare. Kan vara triggande, jag vet inte riktigt, så om du är känslig och lätt för att triggas bör du inte läsa detta.


Det var december innan jul 2011 och jag var som allra sjukast i anorexin här. Hade varit på några samtal/vägning hos BUP innan och de konstaterade att jag behövdes läggas in eftersom jag rasade i vikt. Jag hade ingen kontroll längre. Jag var sjukskriven från skolan sen några dagar tillbaka och hade rörelseförbud och kämpade hemma men det gick inget vidare... Och det värsta var att jag inte själv insåg hur illa det var. Trots att det var jobbigt så kände jag ändå en sorts lättnad att jag skulle läggas in - jag behövde inte kämpa själv längre, tvinga mig att träna och äta lite.

Så jag fick packa ihop några saker och jag och pappa åkte till sjukhuset. Jag vägdes där ännu en gång och vågen visade minus igen och jag fick ta blodprover och EKG. En läkare sa då att mina värden var så dåliga att jag var tvungen att läggas in på akutavdelningen med sond istället för den slutna avdelningen som jag vara planerad att läggas in på först.

Kommer ihåg att jag grät när han sa att jag behövde det och gå upp en massa i vikt... Fick sen min sond och jag fick ett rum på akutavdelningen. Var ganska lyxigt där faktiskt och hade egen TV, toalett och behövde bara trycka på en knapp så kom en sköterska in. 

De vägde mig varje morgon och tog blodtryck och puls. Magen gick trögt också så jag fick laxermedel - det värsta jag någonsin varit med om.

Jag vet inte om jag fattade riktigt vad som hände. Jag var för sjutton inne på akutavdelningen för att min kropp höll på att lägga av. Fattar nog fortfarande inte hur illa det faktiskt var...

Men åt bara det jag kände för, vilket inte var så mycket direkt, och fick sond fem gånger om dagen eller vad det var. Fick några besök medan jag var där, vilket var väldigt roligt! Pappa var med mig på dagarna och mamma sov med mig på nätterna.

Missade min julavslutning i skolan, vilket jag var ledsen över, för hade verkligen sett fram emot det.

Den 21:a december var mina värden tillräckligt bra att jag kunde flyttas ner till avdelningen. Där började kampen i helvetet. Kommer ihåg att första måltiden var panpizza... Åt inte alls mycket i början och anorexin protesterade högljutt mot all mat. Fick bara komma hem några timmar över jul, och var så arg och ledsen över det och det kändes som jag hade förstört hela julen för alla... På nyår fick jag sova min första natt hemma. Maten gick sakta men säkert bättre och bättre och blodproverna blev bättre och togs färre och färre, desamma med puls/blodtryck. Hade halva portioner + sond i början, men portionerna ökades på och sonden togs bort till slut. Fick fler och fler permissioner hemma och besökte även skolan och klassen några gånger. 

Men det var riktigt tufft och hade många ångestattacker och självmordstankar. Ville faktiskt dö ibland för allt gjorde så ont och kändes så hemskt. Jag gick igenom helvetet kändes det som och det var bara mörker, med små ljusglimtar när jag fick besök av mina vänner. Utan dem hade jag inte överlevt. Utan inläggningen hade jag inte överlevt, fastän jag hatade allt vad den innebar. Var på avdelningen i ca. två månader innan jag äntligen skrevs ut den 22:a februari 2012.


När jag tänker tillbaka på det känns det så overkligt, som om det inte var mig det hände. Att jag blev inlagd för anorexi och var rädd för mat och att äta och blev sondad. Det är helt sjukt. Men jag klarade av den kampen och jag är verkligen inte samma person som då. Kan knappt förstå hur jag tänkte då. Allt som existerade i min värld då var anorexin. Jag är så otroligt glad att det inte är så längre och en dag ska jag vara helt fri.

 

Jag samma dag som jag lades in:

 

På julafton:

       


/E med två i

 
 
Mallan

Mallan

15 mars 2013 16:09

Väldigt intressant att läsa, tack för att du delar med dig ♥

Sv; Ja, vi hade det verkligen supermysigt. Tog dagen som den kom helt enkelt :)

Ta det när du känner att du känner dig redo, du kommer bli superfin, det vet jag iaf :) ♥

Tack för dina värmande ord, ska försöka ta mig till dem. Hoppas du får en underbar helg, precis som du är värd. Bamsekram ♥

http://mallanolsson.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

M

15 mars 2013 17:26

Vart gick du på BUP innan du blev inlagd och hur lågt BMI hade du då? Vill veta vart gränsen gick för dig, så att jag vet vart gränsen går även för mig själv eftersom jag absolut inte vill bli inlagd!

Eveliina med två i

17 mars 2013 09:13

Jag gick på BUP i Skövde på sjukhuset här, vet faktiskt inte vad jag hade för bmi, de fokuserade inte så mycket på det utan mer på att jag blev sjukare och sjukare så snabbt och de behövde göra något. Vad jag minns gick de inte efter någon speciell gräns för att jag skulle bli inlagd. Visst gick de mycket på vikten och att jag blev alldeles för underviktig snabbt och de var de symtomen som gjorde att de lade in mig tror jag. Jag hoppas det blir bra för dig och du kämpar på! Stor kram!

 
fanny

fanny

15 mars 2013 18:08

Åå börjar nästan gråta:( <3 Glad för din skull att du mår bättre idag <3 Kraaam!!

http://blanchettleaf.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eveliina med två i - 11 april 2013 22:32

Okej, har äntligen fått ordning på den nya bloggen och testar att fortsätta blogga på nattstad nu då och får se hur jag tycker det är. ;) Hoppas det blir bra och ni vill fortsätta följ mig där!   Klicka här för att komma till den nya bloggen!  ...

Av Eveliina med två i - 11 april 2013 17:33

Dagen har varit okej. Provade nåt nytt till frukost imorse; chia- och havreparfait. Det var riktigt mumsigt. ^^ I skolan jobbade jag på med mitt projektarbete och kommer väl sakta men säkert framåt, fast jag inte är riktigt nöjd med det... Men har ...

Av Eveliina med två i - 10 april 2013 20:21

Hej hopp! Dagen har varit i stort sett bra och har skrattat i skolan som jag inte gjort på väldigt länge. Fick t.o.m. ett sånt där härligt skrattanfall, kändes underbart att få det igen och skratta åt typ ingenting. ^^ Har en hel del fina människor r...

Av Eveliina med två i - 9 april 2013 20:23

Håller på att fixa en ny blogg på både nattstad, blogg.se och devote men kan inte riktigt bestämma mig... x) Fattar inte så mycket av hur CSS och hur man ändrar design så haha... xD Men dagen har varit rätt bra ändå. Sov konstigt i natt och vaknade...

Av Eveliina med två i - 8 april 2013 16:38

Vill och funderar på at byta bloggportal men är osäker på vilka som är bra. Funderar på blogg.se eller nattstad. Några tips och förslag???     /E med två i ...

Presentation


Hej! Jag är en tjej som skriver om mitt liv, vad som sker i det, tankar och funderingar, osv, men främst om min kamp mot anorexin. Hoppas du hittar nånting i min blogg som intresserar dig och stannar! Puss!

Gratis-trafik.se

Mejla mig!

eveliina.uimonen@hotmail.se

Instagram

Eveloinen

Weheartit

Fråga mig

38 besvarade frågor

Besöksräknare

Stöttningsgrupper på facebook för äs!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Bloggar

Länkar

Besöksstatistik

Övrigt


Skapa flashcards