I'm on my way to brighter days

Direktlänk till inlägg 12 maj 2012

Society kills us...

Av Eveliina med två i - 12 maj 2012 18:09

Har funderat på en sak ett tag nu. Överallt ser man rubriker och artiklar om att gå ner i vikt. "Prova den här mirkeldieten och gå ner 20 kilo", "Gör si och så för att gå ner i vikt", o.s.v Och jag blir ärligt talat avundsjuk på dem. Att de får gå ner i vikt och inte jag. Jag vet att det är fel men jag kan typ inte hjälpa det. Och så ser jag alla dessa bilder på modeller som har perfekta kroppar som man bara suckar av och tänker att en sån där kropp vill jag också ha, varför kan inte jag få ha en sån kropp?

Det är fel. Fel att tänka så här för det är sjuka tankar. Men de ploppar upp i huvudet hela tiden, speciellt när allt det där finns i ens omgivning hela tiden. Och egentligen är ju alla positiva till att gå ner i vikt, så vad är det för fel med att göra det? Vill också kunna... Usch! Fy, fy, fy! Får inte tänka såna här tankar! Inte bra! Mår bara ännu sämre då och blir aldrig fri då.


Det är ganska sjukt hur samhället är. Alla dessa bilder på magra tjejer runt om oss, till och med skyltdockorna i butikerna är pinnsmala! Klart man känner lite press utav att leva upp till de här idealen. Det är som om man uppmuntrar till undervikt, o.s.v Varför ska just den prefekta kroppen som alla vill ha vara supersmal? Varför är det så bra med att ha size zero? Ska man inte vara vältränad och nyttig istället? Allt det här kan ju, om det vill sig illa, leda till just ätstörningar, självsvält, m.m Tycker det är fel och rätt sjukt. En del modeller dör ju på catwalken för att de är för magra. Men man har ju börjat få upp ögonen för det för nu får ju inte modeller med för lågt BMI vara med på catwalken, så det är väl ett steg i rätt riktning... Jag hoppas att idealen ändrar på sig snart, till det bättre.


Är kanske helt ute och cyklar men ville bara skriva av mig lite. Blev lite rörigt kanske men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Ha det bra!


534000_363621800349896_157899434255468_1098582_1747202552_n_large


/E med två i

 
 
thilda

thilda

12 maj 2012 19:16

fin blogg ! :)

http://looveeiitforever.bloggplatsen.se

Eveliina med två i

12 maj 2012 21:04

Tack, din med! :)

 
Ingen bild

Villhjälpa

12 maj 2012 19:17

Jag kan förstå vad du menar, men samtidigt inte. " leva upp till ideal" jag förstår inte alls vad människor menar det den meningen eftersom det är ingen som tvingar dig till det, det är dit eget val hur du ska leva ditt liv och visst kan samhället påverka, men i slutändan är det ditt val. Du vet att du är mager, men du vill inte äta. Du tycker att det är bättre att vara mager, vara tvingad till att äta och inte kunna träna, istället för att vara en fin och stark tjej och tränar varje dag och äter massa med god mat men som också tränar ofta. Själv är jag precis lika gammal som du, och jag styrketränar, tränar löpning, cyklar 9 km till o från skolan och äter som en häst. Mitt dagsintag är ca 3500 kcal, och jag mår så himla bra. FÖRSTÅR INTE HUR MAN INTE KAN VILJA LEVA SOM JAG?! TRÄNA RÄTT; ÄTA RÄTT; LEVA RÄTT!!! Hoppas du inser detta snart <3

Eveliina med två i

12 maj 2012 21:07

Jag menar med att varför måste alla modeller vara pinnsmala istället för att vara vältränade och hälsosamma. Det ger liksom fel intryck utav hur en människa ska vara typ.
Det hoppas jag med, låter underbart! Det är så man ska leva! Ska bara försöka få in det i mitt lilla huvud, att det ska vara så svårt.
Kram!

 
Maria

Maria

12 maj 2012 20:17

Hej Eveliina!
Jag kämpar med att gå ned i vikt, och har lyckats ganska bra.
Jag har nån sorts ätstörning åt andra hållet! (säger nån sorts för har ingen av vedertagna diagnoser)
Därför jag ser det som om att vi befinner os på totalt motsatta poler men ändå nån sorts strävan mot samma mål; Att hitta balans, acceptans och tolerans främst mot sig själv!

Hoppas du har en fin helg! :-)
/Maria

http://nustundarnyatider.bloggplatsen.se

Eveliina med två i

12 maj 2012 21:10

Oj då, hoppas verkligen du hittar rätt till slut och inte ger upp! :) Jag tror våde du och jag kan klara det!
Det du skriver är så sant, så sant! Gäller bara att komma dit nu då! Kämpa på!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eveliina med två i - 11 april 2013 22:32

Okej, har äntligen fått ordning på den nya bloggen och testar att fortsätta blogga på nattstad nu då och får se hur jag tycker det är. ;) Hoppas det blir bra och ni vill fortsätta följ mig där!   Klicka här för att komma till den nya bloggen!  ...

Av Eveliina med två i - 11 april 2013 17:33

Dagen har varit okej. Provade nåt nytt till frukost imorse; chia- och havreparfait. Det var riktigt mumsigt. ^^ I skolan jobbade jag på med mitt projektarbete och kommer väl sakta men säkert framåt, fast jag inte är riktigt nöjd med det... Men har ...

Av Eveliina med två i - 10 april 2013 20:21

Hej hopp! Dagen har varit i stort sett bra och har skrattat i skolan som jag inte gjort på väldigt länge. Fick t.o.m. ett sånt där härligt skrattanfall, kändes underbart att få det igen och skratta åt typ ingenting. ^^ Har en hel del fina människor r...

Av Eveliina med två i - 9 april 2013 20:23

Håller på att fixa en ny blogg på både nattstad, blogg.se och devote men kan inte riktigt bestämma mig... x) Fattar inte så mycket av hur CSS och hur man ändrar design så haha... xD Men dagen har varit rätt bra ändå. Sov konstigt i natt och vaknade...

Av Eveliina med två i - 8 april 2013 16:38

Vill och funderar på at byta bloggportal men är osäker på vilka som är bra. Funderar på blogg.se eller nattstad. Några tips och förslag???     /E med två i ...

Presentation


Hej! Jag är en tjej som skriver om mitt liv, vad som sker i det, tankar och funderingar, osv, men främst om min kamp mot anorexin. Hoppas du hittar nånting i min blogg som intresserar dig och stannar! Puss!

Gratis-trafik.se

Mejla mig!

eveliina.uimonen@hotmail.se

Instagram

Eveloinen

Weheartit

Fråga mig

38 besvarade frågor

Besöksräknare

Stöttningsgrupper på facebook för äs!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Bloggar

Länkar

Besöksstatistik

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards